چگونه لکه را از روی فرش پاک کنیم؟

پاک کردن لکه چای از روی موکت

برای خیلی از افراد ممکن نیست با هر لک و کثیفی که روی موکت ایجاد می شود، به قالیشویی مراجعه کنند. از بحث هزینه شست و شو و حمل و نقل هم که عبور کنیم؛ مسائلی مانند جا به جایی وسایل، جمع کردن موکت و دوباره پهن کردن و بهم ریختگی منزل، کلافه کننده است.

در مرحله اول باید نوع لکه را شناسایی کنید. نحوه پاک کردن لکه چربی با لکه چای و قهوه متفاوت است. همچنین مدت زمانی که لک ایجاد شده نیز اهمیت دارد. برای مثال پاک کردن یک لکه ای که 5 دقیقه پیش ایجاد شده آسان تر از پاک کردن لکه ی 1 روزه است.

در ادامه باهم چند راهکار را بررسی می کنیم تا بتوانیم لکه های مختلف را به راحتی از روی فرش پاک کنیم!

*نکات ذکر شده برای انواع فرش و موکت ماشینی می باشد. لطفا برای لکه بری از فرش های دستباف، به متخصص مربوط مراجعه کنید.

پاک کردن لک جوهر از روی فرش

چجوری جوهر خودکار رو پاک کنم؟

یکی از بدترین لک هایی که ممکن است روی موکت یا فرش ایجاد شود، لک جوهر است. جوهر از سرسخت ترین لک ها است چرا ؟ چون جوهر طوری طراحی شده که پاک نشود و ماندگاری زیادی داشته باشد.

اگر لک ایجاد شده روی موکت یا فرش، لک هایلایتر باشد:

  • در مرحله اول با یک حوله و دستمال خشک، تا می توانید لکه را پاک کنید.

توجه : هرگز از دستمال رنگی و یا دستمالی که ممکن است هنگام تمییز کردن رنگ پس بدهد، استفاده نکنید.

  • در مرحله دوم آب گرم را همراه با شوینده مخلوط کنید و خوب بهم بزنید تا کف کند، از کف ایجاد شده برای پاک کردن لکه از روی فرش استفاده نمایید.

سعی کنید دستمال آغشته به محلول را در محدوده لکه استفاده کنید تا لکه به دیگر نقاط موکت گسترش پیدا نکند.

تا زمانی که لکه به طور کامل ناپدید شود به اینکار ادامه دهید. زمانی که لکه کاملا از بین رفت؛ اول با یک دستمال تمییز مرطوب، کف باقی مانده از شوینده را تمییز کنید و سپس با یک دستمال خشک، تا حد امکان رطوبت را بگیرید.

در آخر می توانید با حرارت سشوار موکت را خشک کنید.

اگر لک ایجاد شده مربوط به جوهر خودکار باشد، کار شما کمی سخت تر است.

  • در ابتدا با یک دستمال تمییز و ترجیحا بدون رنگ، لک جوهر را تا می توانید پاک کنید.

به هیچ عنوان مالش ندهید و یا فشار وارد نکنید چرا که لک پخش می شود و یا به عمق موکت می رود. می توانید به صورت ضربه ای و یا اصطلاحا به صورت ضربه تب تب، لکه را خشک کنید.

  • در مرحله دوم، از الکل حاوی اتانول استفاده کنید به این صورت که محل لکه را به الکل آغشته کنید و سپس با یک حوله تمییز، محل لک شده را مالش دهید.

توجه : الکلی که استفاده می کنید باید سفید باشد.

در انجام اینکار دقت داشته باشید تا لکه پخش نشود. هر بار که شما با دستمال لکه را تمییز می کنید، میبینید که دستمال جوهری شده، از طرف دیگر دستمال یا حوله که تمییز استفاده نمایید.

این مرحله را انقدر تکرار کنید تا لکه محوتر شود.

  • در مرحله آخر یک دستمال تمییز را به کف ایجاد شده از محلول آب و شوینده، آغشته کنید و محل مورد نظر را دوباره پاک کنید.

مانند مراحل ذکر شده در بالا، از دستمال خشک برای پاک کردن نهایی و از سشوار برای خشک کردن سریع استفاده نمایید.

پاک کردن لکه چربی از روی فرش

لکه روغن روی فرش با چی پاک میشه؟

* نکته ی مهمی که باید در ابتدا ذکر شود این است که هرچقدر لک ایجاد شده، تازه تر باشد، پاک کردنش آسان تر است. به طور کلی پاک کردن لکه های قدیمی نیازمند تلاش و صبر بیشتری است.

  • در ابتدا، هرگونه چربی و لکه جامدی که روی موکت یا فرش است را با قاشق به آرامی بردارید.

با یک دستمال تمییز و خشک، روی لکه بکشید تا رطوبت آن را بگیرید.

روش اول: مقداری سرکه سفید را در ظرف اسپری بریزید، 3 برابر سرکه، آب اضافه کنید و در آخر از مایع ظرفشویی در محلول بریزید. محلول را به خوبی تکان دهید و سپس روی قسمت لکه شده، اسپری کنید. با یک دستمال خشک و تمییز و یا یک مسواک زبر را به آرامی روی لکه بکشید تا پاک شود.

روش دوم: اگر لکه شما تازه است، دو قاشق جوش شیرین را روی لکه بریزید و 10 الی 15 دقیقه زمان دهید. پس از گذشت زمان، با یک دستمال یا مسواک روی لکه بکشید تا کاملا تمییز شود. اگر لکه شما غلظت بالایی دارد، این کار را چندین بار تکرار کنید.

*در صورتی که لکه چربی خشک شده است، اول با یک دستمالی که با آب گرم خیس کرده اید، محل لکه را مالش دهید و سپس مراحل بالا را انجام دهید.

پاک کردن لکه چای و قهوه از روی موکت

لکه چای روی فرش کرم

*نکته: در هنگام پاک کردن لکه قهوه از روی فرش، دستمال را فقط روی لکه بکشید تا از پخش شدن رنگ قهوه روی دیگر نقاط فرش جلوگیری نمایید.

لکه قهوه هرچقد قدیمی تر باشد، پاک کردنش سخت تر است، بنابراین زمانی که لکه ایجاد شد، فوری با احتیاط لکه را پاک نمایید.

روش اول: در ابتدا با یک دستمال یا حوله آبگیر، رطوب چای یا قهوه را از موکت بگیرید و سپس 1 چهارم لیوان لیموی تازه را با 2 لیوان آب گرم مخلوط کنید و روی لکه اسپری نمایید. با دستمال تمییز روی لکه بکشید تا پاک شود.

روش دوم: یک قاشق سرکه سفید را با یک قاشق مایع ظرفشویی و دولیوان آب گرم مخلوط کنید و در ظرف اسپری بریزید، با دقت تکان دهید تا خوب مخلوط شوند؛ در محل مورد نظر اسپری کنید و چند دقیقه ای زمان دهید و سپس با یک دستمال تمییز، لکه را پاک کنید.

روش سوم: استفاده از ماءالشعیر بسیار رایج است. مقداری از ماءالشعیر را روی لکه بریزید و سپس با یک دستمال تمییز و یا یک مسواک زبر، شروع به لکه بری نمایید.

روش چهارم: یکی از بهترین روش هایی که ما برای پاک کردن لکه چایی از روی فرش، به مشتریان خود پیشنهاد میدهیم، استفاده از محلول سیف قرمز است. این مایع تمییز کننده قوی، برای ازبین بردن انواع لک مناسب است.

پاک کردن لکه لاک از روی فرش

پاک کردن لاک از روی فرش

این نوع لک روی فرش های روشن واقعا عذاب آور است. اما ما به شما دو راه پیشنهاد میدهیم تا به راحتی آن را پاک کنید.

روش اول: استون خالص به رنگ سفید را روی محل مورد نظر و در جهت خواب موکت بکشید تا پاک شود. اگر لکه خشک شده باشد و قدیمی تر باشد، چندین بار اینکار را تکرار نمایید.

روش دوم : در ابتدا تافت مو را روی لکه اسپری می کنیم و با یک دستمال به صورت ضربه ای روی لکه می زنیم تا لکه نرم شود و به راحتی قابل پاک کردن باشد. سپس مقدار کمی از مایع ظرفشویی را روی لکه ریخته و با یک مسواک زبر، شروع به لکه بری می کنیم. پس از چند دقیقه، با یک دستمال کمی مرطوب روی لکه می کشیم تا آخرین اثر از لکه نیز پاک شود.

پاک کردن لکه شمع از روی فرش

لکه شمع چطوری پاک میشه؟

لکه های شمع به سمج بودن معروفند اما با این روش می توانید در چند دقیقه آن را از روی موکتتان پاک کنید.

  • در ابتدا در یک کیسه فریزر مقدار یخ ریخته و روی محل مورد نظر می کشیم تا شمع سفت شود. سپس با یک کاردک و به آرامی لکه ها را از روی موکت برمیداریم. باقی مانده لکه را نیز می توانید با محلول آب گرم و مایع ظرفشویی به راحتی پاک کنید.

سخن پایانی

اگر از موکت و فرش رنگ روشن استفاده می کنید، پاک کردن لکه ها، سخت و زمان بر خواهد بود. یکی از راه هایی که نیاز نیست بعد از ایجاد هر لکه، نگران پاک کردن و دیده شدن آن باشید، استفاده از موکت رنگ تیره است. اگر قصد خرید موکت جدید دارید، موکت های رنگ تیره و نیمه تیره بهترین گزینه هستند. می توانید با کلیک روی صفحه زیر، انواع نمدی و پالاز موکت با طرح و رنگبندی متنوع را مشاهده نمایید.

مارال موکت

 

 

WhatsApp Me!

میتونیم کمکی کنیم؟

قبل از خرید میتونید از ما مشاوره رایگان بگیرید
تلفن تماس